De procedure
Nadat wij samen met de klant hebben besloten om de procedure op te starten, ziet deze procedure er als volgt uit:
Stap 1: Eerst ontvangen wij de benodigde stukken van de klant. Wat hebben wij van hen nodig? Een getekende machtiging en overeenkomst, de WOZ-beschikking/OZB-aanslag (indien aanwezig), akte van erfrecht of een ander document waaruit duidelijk blijkt dat zij erfgenaam zijn.
Stap 2: Als er geen recente beschikking voorhanden is (minder dan 6 weken oud) vragen we eerst de zogenaamde “Nieuw belanghebbende beschikking” voor hen op. Op dit verzoek moet een gemeente binnen 8 weken reageren. In deze fase proberen we al de waarde door de gemeente correct vastgesteld te krijgen. Als dat lukt is een bezwaarfase niet meer nodig.
Stap 3: Als na ontvangst van de beschikking blijkt dat de WOZ-waarde (nog steeds) te hoog is, zullen wij hiertegen bezwaar maken. Een bezwaarschrift met een eigen WOZ-taxatie wordt naar de gemeente gezonden.
Stap 4: Wij vragen standaard om gehoord te worden om namens de klant in een hoorzitting eventuele aanvullende punten te benoemen. Daarna is het afwachten wanneer de gemeente uitspraak doet.
Stap 5: Ontvangst van de uitspraak op bezwaar. De WOZ-waarde in deze uitspraak wordt door een taxateur getoetst op juistheid. Als deze nog steeds te hoog is kunnen we de klant desgewenst begeleiden in een beroepsprocedure. Hierover moeten we met hen dan wel aanvullende afspraken maken.
Stap 6: Als u aangegeven heeft de klant te begeleiden met de aangifte erfbelasting, dan brengen we u na het afronden van de procedure zo snel mogelijk op de hoogte zodat u een correcte aangifte voor hen kan doen.